top of page

מהו מהלך טקס החופה?

אתם מתחתנים וההתרגשות בשיא!

אבל מהו בעצם טקס החופה ומה הוא כולל?


טקס החופה בנוי משלבים שונים. לכל שלב יש תפקיד ובכל שלב יש מרחב תמרון בין אפשרויות שונות ויצירתיות. בבניית טקס החופה יחד איתי, שום שלב אינו הכרחי וכל השלבים הם אפשרויות טובות שאפשר לבנות ולהרכיב מחדש.


המסורת היהודית מביאה עמה אלפי שנות ניסיון בבניית טקס חתונה. שווה ללמוד מהניסיון המופלא הזה מה עובד טוב יותר ופחות, לבחור ולהתאים את טקס החתונה לעידן שאנו חיים בו ולמי שאנחנו היום.


היכרות עם החלקים השונים של הטקס מאפשרת בנייה של טקס החתונה באופן שירגיש לכם הכי אותנטי.


רבה רפורמית נעמי אפרת הסבר על חופה יהודית

עוד לפני טקס החופה והקידושין, נקיים את טקס חתימת הכתובה:

חתימת הכתובה נעשית על ידי שני עדים, או שני עדים לכל בן או בת זוג. אפשר להביא רק עד אחד מכל צד, וכמובן שאפשר להביא גם עדות לחתימה על הכתובה. טקס החתימה על הכתובה הוא אישי ומרגש, במסגרתו אנו קוראים את הכתובה ביחד והחברים שלכם מתחייבים לשמור עליכם בהווה ובעתיד. מנסיוני, אלו אחד מרגעי השיא של הערב ושווה לתת להם את הכבוד הראוי.


לב טקס החתונה בנוי מחמישה שלבים:

  • ברכת הקידושין או טקס האירוסין: ברכה זו מסמלת את רגע המפגש ביניכם, את הרגע הראשוני של ניצוץ ההתאהבות בין בני או בנות הזוג. (בעבר, טקס האירוסין היה טקס נפרד שהתקיים מספר שנים לפני טקס החופה, ובו הייתה הבטחה שהכלה תקדש עצמה, ושבני הזוג יתחייבו זה לזו עד רגע החופה. כיום, אני מאמינה שחשוב שבני או בנות הזוג יכירו אלו את אלו לעומק עוד לפני החופה, יתנסו במרחבים משותפים ולרוב גם יגורו יחד לפני החופה והקידושין (כל זוג ומה שמתאים לו...) ולכן אנו מצמידים את טקס האירוסין ואת טקס הנישואין. הברכה נכתבת על בסיס המסורת אך בשפה שמתארת את אורח החיים האותנטי והעכשווי של בני הזוג.)

  • חילופי טבעות: בני הזוג מעניקים זה לזו טבעת, לעתים קרובות בצירוף מילים אישיות. אפשר להחליט מי מבני הזוג יברך ראשון. קריאת הברכה האישית תחת החופה על ידי החתן והכלה היא מרגעי השיא של הטקס. אלו רגעים אישיים שלא יישכחו. בעת שעונדים את הטבעת, נהוג שבני הזוג יאמרו זו לזה וזה לזו "הרי אתה מקודש לי בטבעת זו" או "הרי אתה מקודש לי בטבעת זו כדת משה וישראל" או (הגרסה האהובה עלי) "הרי אתה מקודש לי בטבעת זו כדת מרים, משה וישראל". הגבר יענה בגרסה המוכרת לנו "הרי את מקודשת לי בטבעת זו" ואולי יאמר את הגרסה המלאה: "הרי את מקודשת לי בטבעת זו כדת משה וישראל" או "כדת מרים, משה וישראל". אפשר גם לבחור ציטוט אישי משלכם שמתאים לכם.

  • קריאת הכתובה: הכתובה הינה מסמך אישי שנכתב על ידי בני הזוג, בלווי מלא שלי (גם עריכה ועיצוב הכתובה נעשה במסגרת התהליך אם תרצו). הכתובה מתארת את ערכי היסוד המצויים בבסיס הזוגיות שלכם. אפשר לקרוא רק חלק קטן מהכתובה, או את כולה. חשוב לציין שהכתובה הרפורמית לא כוללת סכום, נדוניה או הקשר כלכלי כלשהו. מדובר בהבטחה אמיתית וכנה לחיים משותפים טובים, ללא השפעות כלכליות כאלו ואחרות.

  • שבע ברכות: ביחד, נלמד את הנוסח המסורתי של שבע הברכות ונלמד גם אלטרנטיבות טובות ויצירתיות לנוסח שבע הברכות המקורי. את שבע הברכות יכולים לקרוא חברים של בני הזוג, הורים או אחים של בני הזוג, או שאני אקרא אותם בתור עורכת טקס החתונה. יש נוסח מיוחד, מוסיקלי ומשמח, לקריאת הברכות. אם לא תרצו לקרוא או לשלב את שבע הברכות בטקס החתונה, זה גם טוב מאוד - נשוחח על זה ביחד ונבין למה, ונמצא אלטרנטיבות אחרות.


רבה רפורמית נעמי אפרת הסבר על חופה יהודית

  • מדוע אנו שוברים כוס בסוף החופה? ולמה רק הגבר שובר כוס ברוב החתונות? נהוג לשבור כוס בסוף החופה ולומר "אם אשכחך ירושלים תישכח ימיני, תדבק לשוני לחכי אם לא אזכרכי, אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי". אבל... מה הקשר של חורבן ירושלים לאהבה הפרטית והאישית שלי לבן או בת הזוג? (מבחינה היסטורית, עוד לפני שילוב חורבן ירושלים, שבירת הכוס משולה לשלמות הכלה או להבטחה לבתוליה, ומאוחר יותר אמורה להזכיר לנו את מידת הצניעות שבשמחה הפרטית והאישית שלנו. מאוחר יותר, חבר המנהג אל חורבן ירושלים ואל הרצון או הצורך לא לשכוח את החורבן ברגעים הכי יפים שלנו.) אבל... איך והאם חורבן ירושלים קשור אלי? אלו שאלות שאנו נחשוב ונענה עליהן ביחד. נלמד יחד את המשמעות המקורית של מנהג שבירת הכוס במסגרת טקס החופה והקידושין, ונבחן אלטרנטיבות שונות למנהג. אני מאמינה ששבירת הכוס יכולה להיות משולה דווקא לכך שהקשר ביניכם, בני הזוג, לא מתחיל ביום החופה והקידושין אלא הרבה לפני כן, ויש לו עומק והיסטוריה. דווקא מתוך התקופות המורכבות שעברתם יחד, בהם נחשפו גם השברים ביניכם וגם רסיסי האור הנובעים מתוכם, ניתן לחשוף את היופי והאור האמיתי ביניכם. אם לא תרצו לומר את המשפט המסורתי "אם אשכחך ירושלים...", אפשר לומר כמה מילים על הרצון לשלום כלל עולמי ולכבוד ואהבה בין כל העמים – כן, גם בירושלים. גרסה טובה נוספת בעיני היא הציטוט של ליאונרד כהן:

There are cracks in everything,

that's how the light gets in.


כמובן שיש גרסאות דומות בעברית ויש גם אלטרנטיבות נוספות.

גם הכלה יכולה לשבור כוס, או במקרה של שני חתנים או שתי כלות, שני בני הזוג שוברים כוס. אין בכך הכרח אך

זו בהחלט אפשרות יפה וטובה.


ולאחר שבירת הכוס?! מזל טוב, חגיגה! מכאן והלאה רחבת הריקודים שלכם... תהנו מכל רגע!

bottom of page